Contact

nailsbynoir@gmail.com


Annika

Välkommen!
Jag är en norrländsk lackionista som älskar vackra naglar och livar upp tillvaron med sprakande färger. Vardagen tillbringar jag som utvecklingsingenjör för biobränslen.
Kul att du hittat hit!
Follow Nails by Noir
Powered by Blogger.
Sunday 24 February 2013

Spaning: Vårens trend för nagellack, 2013


Jag börjar se ett mönster! Jag tycker alltid det är roligt att försöka spå i framtiden och följa upp vad som blir pågående och kommande trender inom naglar och nagellack.

En av vårens stora trender för 2013 inom nagelvärlden, och något vi definitivt kommer att få se mer av under året, är texturlack, det vill säga nagellack som får en yta och finish som blir annat än bara slät och blank.

Crack-lack kan ses som en föregångare till denna trend, liksom OPIs tidigare Suede-kollektion som gav en mockaliknande yta.

Nu ser vi en trend som visar ännu mer struktur på nagellacken. Först ut med detta är OPI som i sin Mariah Carey-kollektion i slutet av 2012 gav ut fyra stycken nagellack i sin nya Liquid Sand-formula. OPI Liquid Sand torkar till en grov och skrovlig yta som liknar sand. Du får en sandpappersliknande känsla på naglarna som både blir blank och matt på samma gång.

OPI Mariah Carey Liquid Sand Nail Polishes

Detta har varit ett vinnande koncept som OPI även tar med in i sin nya kollektion inspirerad av Disney-filmen OZ The Great and Powerful. I denna kollektion kommer ännu ett Liquid Sand-lack, nämligen det guldbruna What Wizardry Is This.

OPI Stay the Night, Mariah Carey Liquid Sand collection

Trenden har spridit sig vidare och Nails Inc kommer nu med sin version av strukturlack i kollektionen Concrete Effect i fyra färger. Se det fina gula lacket Monument här på Nail Inc's hemsida.

Märket Barry M har precis släppt sin kollektion Textured Nail Effects Nail Paints. Se mer om dessa på Barry Ms hemsida.

Även mitt favoritmärke Zoya har nyligen hakat på denna nya trend i form av kollektionen Pixie Dust. Lack som marknadsförs med orden "matte, sparkling and textured finish", dvs matt, glittrande texturlack. Låter som en måste-ha-kollektion i mina öron. Se dem här på Zoyas hemsida.

China Glaze följer också med trenden med sin kollektion Texture som släpps i mars. Den innehåller sex somrigt fräscha nyanser, alla med den nya texturfinishen. Se swatches här på Delta Cephei.

 China Glaze Texture collection. Släpps i mars 2013.

Jag har en stark känsla av att vi kommer få se betydligt fler nagellack med liknande finish. Det finns ett starkt behov i branschen av att förnya sig, och detta verkar vara nästa drag alla vill följa efter. Jag undrar hur länge det dröjer innan vi får se liknande nagellack från svenska märken som IsaDora och Depend.

Så vad säger du? Gillar du texturlack?



 

4 comments:

Helena / Lacky Corner said...

Nej, den här trenden förstår jag mig inte på.

Pamsan said...

Älskar! Trodde inte först att jag skulle gilla denna trend men jag är såld och kommer nog att skaffa några Zoya och även China Glaze. :)

Paulina said...

Men daaaa! Har du varit inne i mina tankar och tagit kommande inläggsideér? Haha. Skojar.
Satt faktiskt och tänkte på det här häromdan. Det här verkar ju va den stora trenden nu i vår. Är inte alls förtjust i det då jag gillar mina naglar blanka och släta. Däremot tycker jag man kan göra en hel del rolig nail art med ex velvet nails.

Bam said...

Jag älskar texture-lack. Skrev också om det på min blogg för ett tag sedan, att vårens trend nog redan är på gång :) ÄLSKART.

Not swedish?

See the english summary below each post.

Top 5 senaste veckan

Labels