Contact

nailsbynoir@gmail.com


Annika

Välkommen!
Jag är en norrländsk lackionista som älskar vackra naglar och livar upp tillvaron med sprakande färger. Vardagen tillbringar jag som utvecklingsingenjör för biobränslen.
Kul att du hittat hit!
Follow Nails by Noir
Powered by Blogger.
Friday 16 August 2013

Hur undviker man bubblor i nagellacket?


Jag fick en läsarfråga förra veckan från Jenny (superskoj med frågor från er läsare, så gärna fler sådana) ang hur man kan undvika att få bubblor i sitt nagellack som förstör manikyrerna. Jag har inte hunnit svara tidigare, det är rätt så fullt upp med flyttande och husförsäljning här hemma, men nu är det äntligen dags.

Det märkliga är att det här med bubblor i nagellack är ganska individuellt. Jag själv brukar sällan ha bubbelproblem av någon anledning men jag vet att andra har stora problem med att bubblorna förstör manikyrerna. Så jag har grävt lite i ämnet.

Det finns tre sorters bubblor att undvika när du lackar dina naglar:

Luftbubblor 

Dessa uppstår om du skakar flaskan kraftigt innan du lackar. Gör du det får du mängder med luftbubblor i flaskan som du sedan får med på penseln och in i lacket. Ett tjockare lack gör även att bubblorna från skakandet stannar längre i flaskan än om lacket är tunnare eftersom de stiger långsammare i en tjockare vätska.

Det är också vanligt att få in luftbubblor i lacket vid själva appliceringen på nageln. Jobbar man med många och korta penseldrag jobbar man samtidigt in luft i ytan för varje penseldrag. Så försök att applicera med långa och så få penseldrag som möjligt. Själv börjar jag alltid i mitten när jag applicerar, för att sedan dra ett drag på vänster och sedan höger. Jag börjar alltid längst ner vid nagelbandet och penslar över hela nagellängden vid varje penseldrag.

Kemikaliebubblor

Den andra typen av bubblor du kan få i nagellacket är kemikaliebubblor. Dessa bildas av de lösningsmedel som nagellacket består av och som avdunstar när nagellacket torkar. Avdunstningen i sig är ju inget märkligt, så ska det fungera. Problemet är när ytan på lacket torkar betydligt fortare än resten av lacket. Då kan små bubblor bildas när lösningsmedlet i det underliggande lagret dunstar och sedan inte kan tränga igenom det yttersta skiktet. Den till synes perfekta manikyren är plötsligt bubblig och ful.

Detta kan avhjälpas genom att använda bra baslack och överlack. Själv gillar jag Nubars Base Foundation och sedan Poshé eller Nubar Diamont Seal & Shine som topplack. Dessa har jag aldrig problem med.

Märkligt nog verkar Essies topplack inte vara någon hit ur bubbelsynpunkt enligt vad jag läst på flera ställen, men detta kan jag inte garantera själv.

Holobubblor

Lackar man med holografiska lack så är det inte ovanligt att få problem med bubblor och att lacket skrynklar sig. Detta är ganska vanligt och man brukar kalla dessa lack holosjuka. Detta går att åtgärda med ett speciellt baslack som kallas aqua fix. Finns bland annat på MakeUp Store och i NfuOHs sortiment.

Sammanfattning, så undviker du bubblor i nagellacket


1. Rulla flaskan mellan händerna innan lackning, skaka ej.
2. Använd få och långa penseldrag.
3. Använd ett bra baslack.
4. Låt de olika lagren torka ordentligt mellan varandra om du har problem med bubblor som dyker upp i efterhand.
5. Använd ett bra topplack.
6. Prova att byta topplack till annat märke
7. Undvik tjocka nagellack
8. Testa att skölja händerna i kallvatten och torka torrt innan du lackar naglarna (har du varma händer ska det kunna öka risken för bubblor)
9. Är det ett hololack: Skaffa ett aqua fix-baslack.

Har ni läsare några ytterligare bra tips mot bubbelproblem?

English

This post is abour how to avoid bubbles in your manicures. Due to the lenght I will make a separate post about this topic in english. So stay tuned...


 

1 comments:

Jenny said...

Tack för tipsen!
Har kommit fram till anledningen för dess bubblor(kemikaliebubblor), så jag bestämde mig för att prova annat överlack - Nubars! När jag ändå var inne på Nailshopen så kunde jag inte låta bli att se på deras Rea, så de hoppade ner två nagellack också.... Har hittills mest använt Essies nagellack(har föredraget dem före andra jag provat), så jag hoppas Nubars är minst lika bra om inte bättre!

Ser fram emot nya inlägga av dig!

Not swedish?

See the english summary below each post.

Top 5 senaste veckan

Labels